Nawyki nami rządzą i są kluczowym aspektem osiągania celów. Jak to rozumieć? Pewnie wielu z nas chciałoby zrzucić kilka kilogramów przed wakacjami. Stawiamy więc sobie cel: do lata będę ważył tyle i tyle. Jednak poza wyznaczeniem sobie celu, nie podejmujemy żadnych konkretnych kroków. Dalej zajadamy stres słodyczami i w biegu zamawiamy na kolację pizzę. Jeśli chcemy schudnąć, napisać książkę, lepiej pracować – musimy wykształcić w sobie nawyki, które pomogą nam osiągnąć nasze cele.

Jak wykształcić w sobie nowe nawyki

Zacznij od małych kroków

Zacznij od jednego nawyku i powoli go rozwijaj – na przykład na początek medytuj tylko przez dwie minuty, pisz tylko przez 5 minut, zrób rano 5 pompek. Po prostu zacznij i rób to codziennie. Niech dane zajęcie będzie już w twoim życiu i powtarza się, tak jak to, że rano bierzesz prysznic czy jesz śniadanie.  Uważa się, że potrzeba około 30 dni na wyrobienie sobie nawyku – dlatego przez ten pierwszy miesiąc, wykonuj nową czynność codziennie, chociaż przez kilka minut. Zaczynasz od tak niewielkiej rzeczy, że wręcz niemożliwe jest niezrealizowanie jej – i zanim się obejrzysz robisz więcej niż zamierzałeś.

Dobrym sposobem jest zaczepienie nowego nawyku w starym, który już dobrze znasz i wykonujesz go automatycznie. Przykładowo postanawiasz, że po wieczornym myciu zębów zapiszesz, co dzisiaj jadłeś przez cały dzień, żeby mieć kontrolę nad swoimi nawykami żywieniowymi.

Przygotuj się na przeszkody

To normalne, że w drodze do osiągnięcia twojego celu i wprodzania nowego nawyku pojawiają się przeszkody. Dlatego warto się z góry na nie przygotować. Przeszkodą może być czas, pogoda, koszty. Jak sobie z tym radzić? Przygotuj sobie „co jeśli” plan. Jeśli będzie padało, bieganie zastąpi trening w domu. Nie spodziewaj się też po sobie doskonałości. Nie oczekuj, że każda próba zmiany nawyków przyniesie natychmiastowy efekt. Przyznam się szczerze, że od dawna planuję zacząć wcześniej wstawać, ale wciąż nie udawało mi się zwlec z łóżka o wyznaczonej porze. Walczyłam jednak dalej i wreszcie mogę powiedzieć, że zaliczyłam mały sukces w tym temacie: wstaję o 40 minut wcześniej niż robiłam to do tej pory.

Usuń pokusy

Dostosuj swoje otoczenie tak by nie kusiły cię twoje stare nawyki. Jeśli chcesz schudnąć, pozbąć się śmieciowe jedzenia w domu i nie kupuj słodyczy na zapas do szafki. Jeśli chcesz rzucić palenie, może na jakiś czas zrezygnuj z wychodzenia ze znajomymi, którzy lubią palić. Zamiast tego spędzaj czas z osobami, które mają nawyki, do których ty sam dążysz.

Planuj, nie fantazjuj

Wielu ludzi pomija pewną ważną rzecz, gdy myślą o zmianach w swoim życiu: nie zastanawiają się nad motywacją, nad tym dlaczego chcą zmiany. Można sądzić, że to nieznaczący drobiazg, ale ma on ogromne znaczenie w utrzymaniu naszej motywacji wraz z upływem czasu. Różne badania pokazują, że nadmierne fantazjowanie o wynikach może być niezwykle szkodliwe dla utrzymania jakiegokolwiek nawyku. Jak rozróżnić wizualizację (planowanie) od bujania w obłokach? Naukowcy odkryli, że osoby, które zaangażowały się w wizualizacje, które obejmowały proces, który należy wykonać, aby osiągnąć cel (np. fantazjowanie o nauce innego języka, przez wizualizację siebie praktykujących każdego dnia po pracy), byli bardziej skłonni do zachowania spójności niż ich rówieśnicy (które wyobrażały sobie, że mówią po francusku podczas wycieczki do Paryża). Proces wizualizacji działał z dwóch powodów:

Planowanie: wizualizacja procesu pomogła skupić się na krokach potrzebnych do osiągnięcia celu.
Emocje: wizualizacja poszczególnych kroków doprowadziła do zmniejszenia lęku.

W planowaniu może pomóc planer ścienny. Szczególnie polecam wam planer rodzinny – każdy z domowników może zapisać swoje plany. Dzięki temu łatwiej je doprowadzić do skutku. Przykładowo od dwóch miesięcy chodzę na salsę. Zapisuję dzień, w którym mam zajęcia dzięki czemu na pewno o nich nie zapomnę i czuję się bardziej zmotywowana. Mój mąż i córki są świadomi moich planów, dlatego wiedzą, że w tym dniu są „skazani na siebie” i mogą się na to przygotować. Minimalizuję w ten sposób ryzyko, że coś mi wyskoczy w danym dniu.

Planer Rodzinny Zmywalny